Gastlessen neurofeedback bij scholen

Vanuit het basisonderwijs is een aantal keren de vraag gesteld om in de klas te komen vertellen over neurofeedback. Wellicht zijn er meer scholen die hier ook interesse in hebben.

Aansluiting op biologieles

Mijn achtergrond heb ik onder andere in het basisonderwijs. Jarenlang heb ik daar verschillende functies gehad. Ook ben ik werkzaam geweest in verschillende onderwijs typen.
Ik vind het interessant om gastlessen te verzorgen. Eerder deed ik dat voor het mondiaal platform Venlo. Daar ging het om ontwikkelingseducatie. In deze gastles kunnen we ingaan op hoe de hersenen werken en op welke manier de hersenen iets leren. Wat het vooral leuk maakt, is dat de leerlingen middels een hersenmeting kunnen zien hoe de hersenen precies werken en dat je dit kunt meten en trainen!

Deze les kan goed aansluiten bij de biologielessen over de werking van het lichaam en de hersenen die leerlingen op school krijgen. Een ander belangrijk aspect dat aandacht krijgt is de beleving van de therapie. Leerlingen dienen de feedback op hun hersenactiviteit als een compliment te waarderen. Uit onderzoek blijkt dat dan de neurofeedbacktraining het meeste effect heeft.

Deze manier van leren komt uit het behaviorisme en wordt ook wel ‘operante conditionering’ genoemd. Door vooral te focussen op wat goed gaat leer je om in de werkelijkheid de dingen die je meemaakt positief te beoordelen. Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.

Interesse?

Bent u leerkracht op een basisschool of middelbare school of kent u leerkrachten die daar mogelijk interesse in hebben? Neem dan gerust contact op om te bespreken welke mogelijkheden er zijn.

Reacties zijn gesloten.